maaikeloopt.reismee.nl

De vaart erin

Dag 29, Reims. 730 km gelopen, en nu begint het pas echt! Vanaf nu geen lange afstandswandelpad, geen Camino, maar de ene echte Via Francigena!

Mijn tocht gaat hard. Ik voeg vaak twee etappes uit mijn boekje samen en loop dan zo'n 30 km op een dag zonder problemen. Van het weekend dacht ik het wat rustiger aan te doen, maar toen bleek de herberg na 16 kilometer niet te bestaan en liep ik alsnog 27 kilometer. Gelukkig had mijn gastvrouw van de avond ervoor me al gewezen op die ontbrekende herberg, anders had ik toch wel even lelijk gebaald.

De afgelopen vier dagen liep ik door een nogal verlaten gebied, en waren er dus weinig couchsurfers te vinden. Maar hoewel mensen me onderweg waarschuwden voor de leegte, viel het vinden van ander onderdak me reuze mee. Ik had niet veel gereserveerd, maar in zo'n dorps gebied kent iedereen elkaar, en ik werd zo van plek naar plek gewezen. Zo belandde ik in een twee huizen tellend gehucht bij een Vlaming en de volgend dag in een prachtige 'gîte' ingericht in een garage. Alleen de laatste nacht bracht ik door in het ietwat vervallen Hotel du Cheval Blanc in Neufchatel-sur-Aisne, duidelijk een geval van vergane glorie: zie prachige zwart-wit foto's op Google afbeeldingen.

Wat eten betreft, heb ik ontdekt dat Belgen nog meer van aardappels met vlees houden dan Nederlanders, en ook de Fransen doen eraan mee. Tot twee keer toe dacht men me daar een plezier mee te doen omdat 'je toch al wel genoeg pasta zal hebben gegeten.' Ik snak ondertussen naar pasta!

Wat landschap betreft, heb ik ontdekt dat Frankrijk soms nog saaier en platter is dan Nederland. De laatste 2 dagen naar Reims had ik de keuze tussen eindeloze akkers of een eindeloos kanaal. Ik koos voor het kanaal, want dat leek iets dragelijker, maar de laatste 13 kilometer voelde ik me alsof ik in de sportschool op een loopband stond. Enige verlichting brachten het uitzicht op de kathedraal, die ik een aantal kilometer van tevoren al zag liggen, en de podcasts van 'Coffeebreak Italian', waarmee ik alvast wat Italiaans probeer te leren. Toen ik de kathedraal dan eindelijk echt bereikte, was dat een super gevoel. Ik nam lekker de tijd om hem eens goed van binnen en buiten te bekijken en een stempel te laten zetten in mijn pelgrimspaspoort.

Daarna liep ik door naar mijn couchsurf adresje bij Diana. Het voelde alsof ik iemand van AUC ontmoette; ze heeft op 22 jarige leeftijd de hele wereld al gezien, is veganist, en ook nog feminist. Ik voel me helemaal thuis. Ik kampeer drie nachtjes in haar woonkamer en rust weer even lekker uit. En natuurlijk moet er weer gewassen worden, en vooruit gepland. En vanavond verwelkom ik Carolien in Reims, die ik een aantal dagen geleden inhaalde en die op weg is naar Santiago. We gaan eens gezellig wat sterke pelgrimsverhalen uitwisselen, waarna we allebei een andere kant op lopen. Op naar Italië!

P.s. Nee, ik leef niet helemaal onder een steen, en heb mijn stem gemachtigd aan papa. Verder hoop ik zo min mogelijk van dat circus mee te krijgen...

Reacties

Reacties

Rita

Jeuh...op de Francigena; heb ik jaren geleden ook een heel klein stukje van gelopen bij het Lago di Bolsena-en zelfs daar verdwaald-knap hè. Geniet!

Martie

Geweldig, ik geniet elke keer weer van je verhalen. Via google de wegen opzoeken. ( of ik met je meeloop).
Op naar je volgende verhaal

Maaike

En ik geniet van de reacties Martie! Inderdaad of er mensen met me meelopen;)
Haha zou mij zonder navigatie ook gebeuren; ik ben blij dat ik in deze tijd leef!

Marion

Hallo leuk je tocht te volgen,ik ga in April lopen, van Canterbury naar Rome. Veel wandel plezier. marion

Dieuwke

Wij starten half april in Reims! Je komende traject zie ik dan ook met belangstelling tegemoet. Maar eerst genieten van een oaar dagen sightseeing! Veel plezier.

Oma en Opa

Geweldig, dat je al zo''n afstand hebt afgelegd. Als je terugkomt kun je zo aan de Vierdaagse mee doen! Nog een kruisje erbij. We genieten erg van je verhalen en de foto''s. Fijne wandeling , nu je de ergste kou wel zult heben gehad.

Rieneke

Tjee meid, wat ga je hard! Maak je nog een uitstapje naar Parijs of buig je nu af richting Zwitserland?
Leuk dat je 3 dagen bij die meid kunt blijven en elkaar lekker kung inspireren met jullie reis-ambities! Geniet ervan en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal! Handig dat ik nu op de mail-lijst sta, zie ik het direct.

Maaike

Gaaf Marion en Dieuwke! Als jullie nog specifieke vragen hebben over de weg, kun je altijd even je mailadres achterlaten of zo :)
Nee, helaas, Parijs moet wachten Rieneke! De volgende pauzeplek is Besançon.

Betsie

Ik houd het gemiddeld 2 kilometer vol op de loopband dus ik snap je frustratie tijdens die 13 kilometer heeeeel goed... ;-)
Hopelijk inmiddels wat pasta gehad bij Diana?
liefs xxx

Sjaak Aalbers

Beste Maaike,
Al ken ik je niet, toch geniet ik van de foto's en verhalen, hoop zelf 1x te gaan lopen, veel succes en blijf vooral posten dan kunnen we je mooi volgen

Maaike

Leuk om te horen, Sjaak!

Alex

Over je stem; de grootste partijen zijn geworden:
*VVD 21,3%
PVV 13,1%
*CDA 12,5%
*D66 12%
SP 9,2%
*Groenlinks 8,9%
Met een sterretje erbij gaan ''waarschijnlijk'' een coalitie vormen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!