maaikeloopt.reismee.nl

Honderd dagen pelgrimsgeluk

Dag 100. Nog 118 kilometer (5 of 6 dagen) te gaan! Ik kan Rome bijna ruiken en ik weet niet zo zeker hoe ik me daarbij moet voelen. Blij dat ik er bijna ben natuurlijk, en trots. Maar het is ook raar om aan het einde van een wandeling te komen die zo lang is dat hij lange tijd oneindig leek. Ik verheug me erop om in Rome aan te komen, maar zie ook op tegen de drukte, om nog niet te spreken van de terugreis!

Maar laten we mindful blijven en het hebben over alle mooie momenten die mijn wandeling nu nog oplevert. Na Toscane loop ik nu in Lazio en is het landschap alweer veranderd. Op dit moment loop ik langs het meer van Bolsena, dat ontstaan is door vulkanische activiteiten en dat is ook aan de rest van het heuvelachtige landschap af te zien. Het weer is nog altijd heerlijk, en dat gaf me vandaag weer eens de gelegenheid om een plons te nemen in een lekker koud beekje. Ook zorg ik ervoor dat ik dagelijks mijn portie ijs binnenkrijg! Bij aankomst dus bijna standaard een ijsje, en aan het begin van de dag heb ik de gewoonte opgevat om een koffie en een croissantje te scoren in een plaatselijk barretje.

Daar kan ik zo af en toe wat Italiaans oefenen en ik moet zeggen, dat valt helemaal niet tegen. Dankzij Marc en Francesca van Coffeebreak Italian had ik al een aardige basis toen ik Italië binnenkwam. Bovendien praten Italianen graag, maar zelden Engels, en dus is er volop gelegenheid om te oefenen en te leren! Ik ben fan van de taal die ik eigenlijk een stuk mooier vind dan dat monotone Frans.

Twee dagen geleden liep ik zelfs een dagje samen op met twee monolinguale (?) Italianen (die samen nog maar nét zo lang waren als ik). We slaagden er best in te communiceren en besloten om op de dag van 32 kilometer nog een ommetje te maken langs wat thermale baden. Helaas had Giuliano verkeerd op de kaart gekeken en belandden we in iemands achtertuin na een doodlopend pad. Maar daar trof ons de 'fortuna del pellegrino': het pad bleek helemaal niet zo dood te lopen en de aardige bewoner wees ons een geheim afsnijdweggetje, waardoor we even later konden genieten van heerlijk warm water! Zulk soort geluk is één van de mooie dingen van een pelgrimstocht: het komt op je pad wanneer je het nodig hebt, maar het niet verwacht.

Nog zo'n gevalletje eergisteren, in Acquapendente. Toen ik er bijna was kreeg ik een sms'je van medepelgrim Yannick die één dag voor mij uitloopt. Dat het ostello in het stadje niet zo schoon scheen te zijn; ik kon beter naar het klooster gaan. Dus ik bellen naar het klooster: vol... Balen natuurlijk, wat zou ik aantreffen? Een enigszins stoffig Ostello met een koude douche, maar ook met de superaardige Ricky uit Florida, met wie ik de beste pizza én het beste ijs van de regio vond, en met wie ik weer eens een onverwacht gezellige avond had! Dat noem ik nou pelgrimsgeluk. Je hoeft er alleen voor open te staan en dan komen de mooie ontmoetingen en ervaringen vanzelf.

Vandaag weer eens in mijn eentje in een klooster. Ik hoop dat ik de tv aan de praat kan krijgen, want voetbal kijken in een barretje zit er dit keer niet in: vóór 21 uur word ik verwacht binnen te zijn. Anders wordt het op tijd naar bed en de benen rusten voor de laatste kilometers!

Reacties

Reacties

Ellie

Papa en ik krijgen al buikpijn als we eraan denken dar het bijna "klaar" is, laat staan hoe dat voor jou is. Geniet nog van iedere km!

Rita

Een heel klein stukje van jouw route langs het meer van Bolsena heb ik ooit eens gelopen. Dacht toen dat het een rondwandeling was hahaha. Het idee dat jij nu die hele route loopt is top!

Martie

Deze "geluksmomentjes" gaan je nog heel ver brengen in het leven <3.

Alex

Wouw! Het aftellen is nu echt begonnen!!

Gera

Wat geweldig dat je al zover bent. Ik hoop je gauw weer eens te zien als je terug bent en het allemaal persoonlijk van je te horen. Sterkte met het afscheid moeten nemen van deze glorieuze reis.





Annemiek

Hoi Maaike, echt waar morgen je laatste dagje van je tocht....
Wij zijn in de ban van Tom Dumoulin, jij heb ook wel van hem gehoord vermoed ik.
Het boek van Tosca Niterink van Theo en Thea, aan het lezen over haar wandeltocht in Spanje waardoor ik aardig in de / jouw wandelsfeer kom, ik wens je een mooie afsluiting en nog wat prettige roomse dagen????????

Ria

Geweldig zoals jij je tocht volbracht hebt. Met veel plezier heb ik verschillende verhalen gelezen. Ik wens je alle geluk in je verdere leven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!