maaikeloopt.reismee.nl

Samen naar Zwitserland

Dag 57. Bijna 1200 km verder! Na het soms saaie en verlaten Frankrijk, is Zwitserland druk, duur en belachelijk mooi. Ik moet me zelf regelmatig hardop vertellen dat die hoge bergen op de achtergrond geen hologram zijn. Maar dat zal ik de komende dagen ook nog wel fysiek ervaren, aangezien ik erover heen moet... Toen ik gisteren naar het hospice op de top belde, kreeg ik te horen dat het in principe nog niet toegankelijk is voor wandelaars, maar dat ik er in de harde ochtendsneeuw allicht een poging op kan wagen. Als dat lukt, zal het donderdag zijn, en loop ik dus vrijdag Italië binnen. Zo niet, dan wordt het de tunnel. Wordt vervolgd, en ja: ik doe voorzichtig!

De grens met Zwitserland passeerde ik een paar dagen geleden samen met mijn wandelbuddy Stefan! Die loopt van het noordelijkste puntje van Schotland naar de zwarte zee. Baas boven baas... Ik wist al van zijn wandeling omdat hij in Weert bij dezelfde gastvrouw verbleef als ik, en na wat heen weer appen waren we nu eindelijk op hetzelfde punt beland! We spraken af in Pontarlier, Frankrijk, en stapten samen drie dagen richting Zwitserland, tot Lausanne, aan het meer van Genève. Daar pakte hij de trein naar Genève om terug te vliegen naar Schotland, voor een welverdiende theepauze- hij is al 5 maanden bezig. Het was heel leuk om samen te lopen, en ervaringen uit te wisselen, en bovendien iemand naast je te hebben om te beamen hoe mooi het landschap is, of hoe jammer het is dat je fout gelopen bent...

Gelukkig ben ik ook als ik alleen loop niet bepaald eenzaam. Sinds Besancon heb ik alleen nog maar gecouchsurfd bij heel veel aardige, uiteenlopende mensen. Zo verbleef ik op mijn verjaardag in Ornans bij Fabrice, die me meenam naar een volksdansfeest, en een taart voor me bakte; in Romainmotier bij Sylvain, die ons een ademhalingstechniek van Wim Hofman a.k.a 'The Iceman' leerde; in Bex bij Pauline, waar ik de oplader van mijn camera vergat, maar ze reed 's avonds 20 km om hem te komen afleveren bij Bastien in Martigny!

In die laatste plaats zit ik nu. Ik ga nog even genieten van het Zwitserse landschap, en spreek jullie weer in Italië!

Reacties

Reacties

Tom

Blijf genieten

Ria

Duimpje! Ben heel benieuwd hoe je in Italië bent gekomen. Groetjes

Anne van der Linden

Hoi Maaike, leuk om je verhalen te lezen. Ik ben niet zo'n volger, maar dit is leuk !!
Ik start as maandag weer vanuit Aosta en zal tot aan ongeveer Lucca lopen. Jij bent dan ergens voor mij: misschienzie ik nog een voetspoor van je... goede tocht, Anne.

Martie

Yeah, Zwitserland al bereikt, Hij gaat lekkerrr. Succes met de echte bergen (y).

Ingrid

Hallo Maaike, Je doet het fantastisch. Ik ben altijd benieuwd om je te lezen. Ik hoop ook de route te kunnen lopen maar ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik de moed vindt zoals jou om van het thuisfront te vertrekken of net na de Alpen te starten. Als ik de andere reisverhalen lees dan wordt het alleen beter. Heel veel moed voor de klim. Ik hoop dat je een goeie meteo krijgt.

Leo

Erg mooi je ervaringen te lezen Maaike, ik ben benieuwd hoe Italië is!

Alex

Wouw, je verhalen blijven leuk om te lezen!

Hanneke

Wat ga je als een speer. Hoop dat het niet te koud is, je oversteek over de sneeuw in de Alpen. Ben benieuwd naar je verdere belevenissen.

Rieneke

Da's bijzonder, om even samen op te lopen met een soulmate op wandel-gebied!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!