maaikeloopt.reismee.nl

A few of my favourite things

Dag 35. 860 kilometer afgelegd. Ik kijk terug op 5 dagen vol eindeloze velden met kaarsrechte wegen die ik 10 kilometer voor me uit kan zien strekken, dreigende wolkenluchten die elk moment uit kunnen barsten en dat ook net iets te vaak doen, en uitgestorven dorpjes met winkels die ofwel 'exceptionellement fermé' zijn, ofwel überhaupt al jaren geleden opgedoekt. In mijn eentje op een plastic stoeltje in de enorme ruimte van een gîte voor 12 personen kom ik tot de conclusie dat ik op het moment niet bepaald op het hoogtepunt van mijn reis ben beland. Tuurlijk, alle genoemde omstandigheden behoren tot de categorie 'hoort erbij' en 'gaat wel weer over', maar kort gezegd is mijn humeur wel eens beter geweest de afgelopen 5 weken. Gelukkig zijn er wel degelijk veel dingen de moeite waard; om mezelf op te fleuren heb ik daarom besloten een lijst te maken van mijn favoriete dingen.

-Het begin van de lente! Eindelijk het allereerst groen in de takken, en bloesem in de bomen.

-Een bijzonder openhartige middag met medepelgrim Carolien in Reims die eindigde met een halve liter thee in een heus hipstercafe.

-Eindelijk weer eens zelf koken bij Diana thuis en complimenten krijgen over mijn linzencurry.

-Een uur achter een Turkse familie lopen langs het kanaal, en de sociale interacties bestuderen.

-Een hardloper die stopt en vraagt waar ik heen ga.

-Een boer in een trekker die stopt en vraagt waar ik heen ga.

-Een automobiliste die stopt en vraagt of ik mee wil rijden.

-Een automobiliste die stopt en vraagt of ik mee wil rijden en wil overnachten in het volgend dorpje.

-Een 75-jarige gastvrouw in Trépail die net zo lang is als ik, als ik zit.

-Diezelfde gastvrouw die me volstopt met quiche, en salade, en kaas, en pudding, en schuimpjes, en wentelteefjes.

-En die een CD opzet van de film 'Les Choristes' en me toevertrouwt dat ze op die muziek door de keuken danst als er niemand kijkt.

-Een massage van twee uur bij een gastheer in Châlons-en-champagne die een opleiding tot masseur volgt.

-Racletten met champagne.

-Douchen na een dag lopen.

-Elke dag een andere soort doucheschuim proberen.

-Het gevoel van mijn schoenen uittrekken en mijn benen op een bed leggen.

-Ontdekken dat de bakker in Brienne-le-Château tóch open is en dat ze er ook nog eens het beste bruine brood in dagen verkopen.

-Een stapel friet tot het plafond in een heerlijk ongezellige brasserie in datzelfde dorp.

-Een bak vol kaarten uit Rome van mensen in Coole die al sinds 2008 ieder jaar tientallen pelgrims gratis ontvangen.

-Engels spreken met een Franse jongen in Balignicourt met zo'n sterk accent dat ik bijna denk dat ik Frans met hem aan het praten ben en dat ik opeens veel meer begrijp.

-Een hond die door me geaaid wil worden en op mijn schoot kruipt, in plaats van naar me te blaffen omdat hij denkt dat ik de tv van zijn baasje in mijn rugzak heb.

-Zelfgebakken brood.

-Zelfgemaakte jam.

-Zelfgemaakte sterke drank.

-Kaas als toetje.

-Een haardvuur om bij op te warmen.

-Herten die ik ik door het veld voor me zie springen.

-Een buizerd die vlak boven me langs vliegt.

-Spechten die ik overal hoor, maar nooit zie.

-Een afdakje vinden en besluiten er pauze te houden twee minuten voordat de bui losbarst.

-Het feit dat bakkers het heel normaal vinden als ik vraag of ze het stokbrood in tweeën willen snijden omdat het anders niet in mijn rugzak past.

-De geur van schone kleren nadat een gastvrouw spontaan zegt dat ik de wasmachine wel mag gebruiken, en de droger (dit gebeurt vaak bij vrouwen van boven de veertig, en nooit bij mensen van mijn eigen leeftijd. Toeval?).

-Franse plaatsnamen-met-streepjes

Zo, ik heb weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ga eens douchen, opwarmen bij het haardvuur en genieten van mijn champignonquiche van de bakker uit Brienne-le-Chateau.

P.s. Inmiddels zit ik op een hotelkamer in Bar-sur-Aube na een zonnige dag met een redelijk afwisselende route. Een stijgend lijn!

Reacties

Reacties

Jadranka

Hé Maaike, het is zo leuk om je berichten te lezen! Ik lees ze elke keer met veel belangstelling en raak ik er ook geïnspireerd door... om bijvoorbeeld nu een rondje te gaan lopen. Ik wens je vele zonnige dagen en leuke ontmoetingen. Lieve groet, Jadranka

Maaike

Leuk om te horen, Jadranka! En ja, een wandelingetje maken is altijd een goed idee :)

Martie

Als je er nog eens een beetje doorheen zit , ff dit lijstje met opbeurende dingen opnieuw doorlezen en je kunt er weer even tegen ( geweldig).

Ria Wingen

Nou Maaike, als jij niet vrolijk zou worden van je lijstje, dan ik wel. Eerlijk gezegd lees ik tussen de regels heel veel plezier. Veel zon, leuke mensen en gezondheid.

Hanneke

Inderdaad lange uitgestrekte wegen voor je. Gelukkig dat je zo'n lijstje hebt. Geniet van je verhalen. Tot volgende keer.

Renske Merton

He Maaike!
Ik lees nu al een paar keer je stukjes en wilde even zeggen dat ik het echt heel cool vindt dat je, vanuit je eigen voordeur begonnen, zo'n lange pelgrimage aan het maken bent. Je schrijft er ook echt leuk over, inspirerend! Heel veel succes:)

Maaike

Dankjewel Renske, voor het compliment en voor de support :)

Van Kerckhoven Diane

Hey Maaike, ben een tante van Carolien . Volg ons Carolien dus met veel plezier. Via haar ben ik dan ook op jou blog geraakt. Plezant om jullie zo te volgen. Veel geluk en plezier in je verdere tocht.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!